2015. augusztus 22., szombat

St. Moritz, luxus 1775 méteren

Utolsó kiruccanásaim egyik úti célja St. Moritz volt.
És ha hétfő, akkor természetesen pocsék esős idő, no de ez sem szegte kedvemet, mert egy közel 2 órás panoráma utazás várt rám. A vonat Churból indult, szerencsére -az időnek köszönhetően- kevés utassal, így zavartalanul ülhettem egyszerre 8 helyen, mert maga az út ismét egy hatalmas és nagyon látványos élmény volt.
A képen St. Moritz látható
Útban felfelé


 Reichenau megállóig kicsit egyhangú volt a táj, de aztán elváltunk az országúttól és egy egyvágányú pályán kanyarogva haladtunk, hol sziklás szűk, hol nyitottabb völgyekben, ahol a folyó feletti szirteken templomok, várak és kolostorok sorakoztak. Thusisig ebben a látványban gyönyörködhettem, abban a naív hitben, hogy a vonal leglátványosabb részén haladunk. A völgy itt még elég tágas, mindkét oldalán kisebb nagyobb falvakkal és üde zöld alpesi legelőkkel. A zord időnek köszönhetően a felhők annyira leereszkedtek, hogy a hegyek csúcsai egyáltalán nem láthatók.
A vonal amin haladunk egyébként a világörökség része, a neve pedig Thusis-Tirano és 122,3 km hosszú.
Természetesen a fotómasinámat szépen kiraktam és szorgalmasan próbáltam fényképezni, de amint elértünk egy mesés helyet- legyen az egy sziklás szurdok a méregzöld színű, heves sodrású folyóval, vagy egy kolostor, esetleg vár a hegy szirten, akkor tuti, hogy következett egy alagút.
A hangosbemondó olykor felhívta figyelmünket a látványosságokra, mint például a svájci tájképes naptárakból sem hiányzó Landwasser-viaduktra. A vonatból nem volt olyan hű de nagy szám mint a képeken. Persze, mert a fotók általában lentről készülnek róla, ami természetesen kiemeli a magasságát és az őt körbevevő tájat. A fotókat a világhálóról szedtem, mert a rossz idő miatt sajna nem sikerült értékelhető képet készítenem róla, de így sokaknak ismerős lesz.


A viadukt után közvetlenül ismét alagút következett, hogy aztán elérjük Filisur megállót. Itt ágazik el a vasútvonal Davos felé és halad tovább St. Moritznak. Ahogy haladunk egyre feljebb, úgy lesz egyre ködösebb a táj. Olykor belemegyünk egy-egy felhőbe. Néha azonban az egyik vagy másik oldalon felsejlik egy sziklás hegyoldal, vagy a végtelen mélység. Már 1700 méteren járunk amikor elérjük Bergün települést, ahol az Albula vasúti múzeuma található. természetesen ő is a világörökség része, mint itt szinte minden. Preda település után elérjük az Albula viaduktot és alagúttat ami 5,865 km hosszú. Ezen hosszú alagút után Spinas megállónál előbújt a nap. Már 1705 méteren vagyunk.  Rövidesen pedig megérkezünk a téli olimpia színhelyére és a milliárdosok kedvenc téli síparadicsomába, St. Moritzba.




 St. Moritz- Bad-ba van  a pályaudvar amiből kijövet egyből a tó partján találjuk magunkat, amit egy kellemes sétaúton körbe is lehet járni. Itt ered egyébként az Inn folyó is.
Nos a táj természeti adottságai lenyűgöztek, de maga a falu vagy városka nem igazán hatott meg és nem is tett rám nagy benyomást. Luxus hotelek tucatjai sorakoztak a tó partján, az utcákon egymást érték a galériák ahol horror áron vehetett magának az ember különböző festményeket, tárgyakat. Én bevallom őszintén, hogy a tó körbesétálása után visszamenekültem a vonathoz.






Visszafelé Landquartnak jöttem, ami hosszabb, de látványos is. Én naív azt hittem, hogy Davosnak fogunk menni, ám a vonat egy jó nagyot kerülve Zernez felé vitt el. Így elhaladtunk a svájci nemzeti park mellett, miközben az Inn folyó hol közvetlenül, hol távolabb haladt mellettünk. A táj itt is igen sok színű volt. Sziklás hegyek, apró falvak, viaduktok, tekergő vasútvonal jellemezte utunkat.



Susch település után következett a nagy sötétség, pontosabban az irdatlan hosszú Vereinatunnel, ami potom 19,050 km hosszú és a vége felé már komolyan érezhető, hogy lefelé haladunk. Selfranga megállónál kiérünk a fényre, hogy aztán ismét eltűnjünk egy kisebb alagútba, ami Klosters Platznál ér végett. Itt érünk össze a Davos vonallal.. Innentől már egy nyitott, széles völgyben  haladunk tovább a Landquart folyó mentén az azonos nevű településig, ahol a végállomásunk volt.
Nem bántam ezt az útat sem, de egy kicsit csalódtam a luxus síparadicsomban, viszont a vasútvonal teljesen lenyűgözött.